Kdo chce dokázat vést lidi, musí nejprve dokázat vést sám sebe. V tom spočívala pravá podstata kurzu Take the Lead. Během čtyř dnů jsme rozebrali a zpochybnili své vlastní myšlenky a chování, nevědomky řídící naše životy, a s pomocí aktivit a sdílení si vybudovali nové chápání svého jednání a myšlení, svých vnitřních procesů. Díky metodě basic Synergy a skvělým lektorkám jsme dostali příležitost podívat se na naše předpoklady, automatické reakce, zvyky, na vlastní jednání.
Dostali jsme příležitost je prozkoumat a otestovat, zda nám jsou přínosem, nebo jestli jsou naopak překážkou, kterou chceme změnit. Vrátili jsme se tak z kurzu jako lidé, kteří si uvědomili sami sebe, a jsme nyní schopni vzít na sebe více zodpovědnosti za svůj vlastní život než kdy jindy.
U projektů placených z programu Erasmus+ si vždy říkám, jestli si skutečně zaslouží finanční podporu z veřejných rozpočtů. Take the Lead však úspěšně nahrazuje veřejné vzdělávání tam, kde za mých let zcela selhalo – totiž v učení se praktickým dovednostem, které potřebujeme dennodenně. Kromě různých simulací, ve kterých jsme dostali příležitost se učit ze svých chyb, byl pro Take the Lead typický přístup lektorek, které od nás požadovaly konkrétní činy a čistou komunikaci. Svými otevřenými dotazy a řízením diskuzí nás dovedly k neustálému uvažování nad vším, co jsme dělali, a dostali jsme prostor vše rozebrat hluboko pod povrch. Jakmile se zdálo, že plujeme jako účastníci ve svých odpovědích a diskuzích příliš po povrchu, cílenými otázkami nám pomohly dostat se o řád hlouběji.
Příklad? O aktivitách založených na zážitkové pedagogice se těžko mluví, ale pár za všechny: Jednou z aktivit byl vytvořit z dlouhého lana čtverec. Ovšem musel být přesný, bylo nás pět, všichni se zavázanýma očima, a v časovém limitu.
Komunikace ve tmě nad společným úkolem, který nikdo nebyl schopen splnit sám, byl skutečný test našich schopností, a velmi výživný zážitek na následující debatu o týmové spolupráci. V jedné lekci jsme se zase snažili rozdělit svoje vnímání okolí na objektivní fakta a subjektivní předpoklady. Když o někom řeknete, že se napil z láhve vody, je to fakt nebo předpoklad? Rozdělování pozorování do skutečně správné kategorií rozhodně nebylo jednoduché.
Ale po zbytek kurzu posloužilo k jasnější komunikaci mezi účastníky. Žádný den jsme nekončili dříve jak po desáté hodině večer, a někdy až těsně před půlnocí. Ale i pak jsme vždy dostali na dobrou noc papírek s úkolem do rána. Po celém dni lekcí, aktivit a diskuzí rozhodně nebylo jednoduché do rána sepsat svých 30 myšlenkových konceptů, 30 schémat chování, a nebo 30 fyzicky proveditelných činů, které mi pomohou dosáhnout svých cílů. Přesto všichni úkoly poctivě plnili, a jejich plnění nám za oplátku dávalo další náhled na vlastní život a jednání.
Celý kurz se odehrál během 4 dní z plánovaných 8 – ve čtvrtek 14. března vláda vyhlásila nouzový stav v celé republice a kurz jsme ukončili. Místo závěrečného vyzkoušení nových dovedností v tajemstvím opředené „outdoor experience“ jsme prožili skutečně krizový den – řadu lidí vyděsila možnost uzavírání hranic v jejich domovských zemích, a tak jsme v jídelně vytvořili krizový štáb a pomáhali Španělům, Řekům a Litevcům zrušit naplánované spoje a najít letenky hned na druhý den. Podobně Chorvati, Maďaři a Rumuni hromadně rušili své autobusové spoje a rezervovali si nové. Jenže večer Česká republika uzavřela hranice pro hromadnou dopravu, Slovensko uzavřelo hranice, a mohli jsme začít znovu. Nakonec druhý den všichni odletěli do svých domovů. Nehledě na krizi si myslím, že se každý z nás vrátil zodpovědnější za své vlastní životy více než před kurzem. Bylo to zvláštní protože ještě dva dny předtím ráno u snídaně všichni na kurz nadávali. Nenašel jsem jediného účastníka, který by na trénink po prvním dni nenahlížel negativně a nepodezíral metodiku kurzu. Všichni svorně sdíleli svoji skepsi – a večer už bylo vše zcela jinak. Přišlo mi, že se každý bez výjimky do Take the Lead zamiloval. To, že k nám bylo přistupováno jako k dospělým, k rovným partnerům, a hlavně že nám byla dána příležitost a možnost nést za sebe zodpovědnost, bylo to, co udělalo z Take the Lead nezapomenutelný seberozvojový zážitek.
Matěj B.
Projekt byl financován z programu Evropské unie Erasmus+.